TÜİK, 2024 nüfus verilerini açıkladı. İzmir’in nüfusu 4 milyon 493 bin 242 olmuş. Geçen yıla göre 11 bin 942 kişi artmış.
Bu kent, hem kendi köklülerine hem de farklı şehirlerden göç edenlere yuva olmuş. İzmir’de yaşayanların 1 milyon 664 bin 228’i kendi memleketine kayıtlı, geriye kalan milyonlarca insan ise farklı illerin hikâyelerini taşıyor.
Şimdi, “İzmir’de başka hangi şehirden ne kadar insan yaşıyor?” diye merak edenler için listeyi hızlıca sıralıyorum: 1. Manisa 208.037 kişi, 2. Mardin 179.745, 3. Erzurum 155 564, 4. Konya 130.234, 5. Ağrı 98.227, 6. Aydın 94.030, 7. Afyonkarahisar 93.321, 8. Diyarbakır 91.624, 9. Kars 87.187, 10. Balıkesir 79.60. İzmir'de yaşayan İstanbulluların sayısı ise 47 bin 13 kişi.
İzmir’de yaşayan İstanbullular bile sadece 47 bin 13 kişiyle listede alt sıralarda. Ancak gözünüz hemen birinci sıradaki Manisalılara takıldı değil mi? Çünkü bugün yazacağım hikâyenin kahramanları da onlar.
Manisa ile İzmir arasında 20 dakikalık bir mesafe var. Bornova’dan çıkıp Manisa’ya varmanız bir çay içme süresi kadar kısa. Bu yakınlık sayesinde Manisalılar İzmir’e sadece gezmek için değil, çalışmak, okumak ve yaşamak için de sıkça geliyor. Hatta öyle ki İzmir’in ekonomisi, iş dünyası ve sosyal hayatında Manisalıların izi büyük.
Ama bu yakınlık, Manisa Seyahat Firması’nın bilet fiyatları yüzünden artık Manisalılar için bir külfete dönüşmek üzere. Tek yön bilet fiyatı 150 TL’ye çıkmış durumda. Bir gidiş-geliş 300 TL. Yani Manisa’dan İzmir’e her gün çalışmaya gelen birinin cebinden aylık en az 9 bin TL ulaşım gideri çıkıyor.
Belediye Başkanı Devreye Girdi
Manisa Büyükşehir Belediye Başkanı Ferdi Zeyrek, bu duruma kayıtsız kalmamış. Geçtiğimiz aylarda yaptığı açıklamada, “Manisa Seyahat ya bilet fiyatlarını 150 liradan 100 liraya düşürecek ya da belediye olarak Manisa-İzmir arasında otobüs seferi başlatacağız,” dedi. Üstelik firmaya otogar giriş-çıkış ücretlerini almayarak destek bile teklif etti.
Ancak 7 ay içinde gelen yüzde 50 zam, sadece Manisalılara değil, hükümetin açıkladığı enflasyon oranlarına da ters. Mazot ve işçilik maliyetleri artmış olabilir, ama bu kadar büyük bir farkın izahını yapmak zor.
Şimdi hepimizin gözü kulağı bu düelloda: Manisa Seyahat geri adım atacak mı? Yoksa Manisa Belediyesi gerçekten otobüs seferlerini başlatacak mı?
İzmir’e çalışmaya gelen Manisalıların üzerindeki bu yükün hafifletilmesi gerekiyor. İzmir’den Manisa’ya giden üniversiteli genleri düşünmek gerekiyor.
Çünkü İzmir-Manisa hattında gidip gelen insanlar sadece yolcu değil; bu iki kenti birbirine bağlayan en önemli köprü. Ancak bu köprü zamlarla yıkılmaya devam ederse, bunun bedelini hep birlikte ödeyeceğiz.
Manisa Seyahat, hesap yaparken sadece mazot fiyatlarını değil, insanların bütçelerini ve bu iki kentin birbiriyle olan bağına verdiği zararı da dikkate almalı. Çünkü bu yanlış hesabın çilesini çekenler, her sabah yola çıkanlar oluyor.
GÜNÜN SÖZÜ
Bütün gözler Başkan Zeyrek’te