Türk İhracatçılar Kazakistan’da Ticaret Hedefini Büyütüyor
Türk İhracatçılar Kazakistan’da Ticaret Hedefini Büyütüyor
Türkiye-Kazakistan dış ticareti son 5 yılda üç kat artarak 6,7 milyar dolara yükseldi; iş insanları 10 milyar dolarlık hedef için Almatı’da 200’den fazla görüşme yaptı
Türk ve Kazak iş insanları, iki ülke arasındaki dış ticaret hacmini 5 yılda üç kat artırarak 6,7 milyar dolara çıkardı. Türkiye-Kazakistan arasındaki ticaretin 10 milyar dolara ulaşması için Almatı’da 200’den fazla ikili iş görüşmesi gerçekleştirildi.
Genel Ticaret Heyeti Almatı’da
T.C. Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) organizasyonunda düzenlenen “Genel Ticaret Heyeti”, 20-23 Ekim 2025 tarihlerinde Almatı’da gerçekleşti. Heyete Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan başkanlık etti.
Türk ihracatçıların demir, çelik ve demirdışı metaller, gıda, zeytin ve zeytinyağı, makine, maden, elektrik-elektronik, kimya, savunma ve lojistik sektörlerinde faaliyet gösteren 18 firma ile temsil edildiği heyette, Kazak tarafı 153 ithalatçıyla 200’den fazla ikili iş görüşmesi yaptı.
Dış Ticaretin 10 Milyar Dolar Hedefi
Almatı’daki görüşmelere Türkiye Cumhuriyeti Almatı Başkonsolosu Tuğba Alan Özdenfedakar, Ticaret Bakanlığı Almatı Ticaret Ataşeleri Ekrem Alper Bozkurt ve İlhan Polat da katıldı.
Yalçın Ertan, Türk-Kazak İş İnsanları Birliği (TUKİB) ve MÜSİAD yetkilileri ile iş birliği fırsatlarını değerlendirdiklerini, alım ve sektörel ticaret heyetleri konusunda mutabakata vardıklarını açıkladı. Ertan, Kazakistan’ın Çin’in Orta Koridor stratejisinde merkezi konumu ve zengin yeraltı kaynakları ile tarım yatırımlarının önemine dikkat çekti.
“İki ülke arasında dış ticaret hacmini 10 milyar dolara çıkarma konusunda iki tarafın da istekli olduğunu gözlemledik.”
Kazakistan Pazarı ve Türk Ürünlerine İlgi
Ertan, Kazak halkının Türk kültürüne ve ürünlerine yoğun ilgi gösterdiğini belirterek şunları söyledi:
“Türk dizileri yoğun izleniyor, gençler Türkçe konuşuyor ve tatil için Türkiye’yi tercih ediyor. Türk giyim markaları ve tarım ürünlerine yüksek talep var. Seracılık ve tarım alanında yatırım yapan Türk firmaları burada üretim yapıyor ve ihracat için önemli fırsatlar yaratıyor.”
Dış Ticaret Verileri ve EİB Başarısı
Türkiye ile Kazakistan arasındaki dış ticaret, 2019 yılında Türkiye’nin Kazakistan ithalatındaki payı yüzde 2,5 iken, 2024 sonunda yüzde 5’e yükseldi. Kazakistan’ın ihracatında Türkiye’nin payı ise 2,7’den yüzde 4’e çıktı. Türkiye, Kazakistan’ın en çok ithalat yaptığı üçüncü ülke konumuna yükseldi.
Ege İhracatçı Birlikleri, 2025 yılı ocak – eylül döneminde Kazakistan’a ihracatını yüzde 40 artırarak 51,3 milyon dolardan 71,8 milyon dolara çıkardı.
EMKOÜİB: 15 milyon dolar (yüzde 60 artış)
Ege Tütün İhracatçıları Birliği: 13,2 milyon dolar
Makine sektörü: 5,7 milyon dolar
Fuar Ziyareti ve Ticari İş Birliği
Yalçın Ertan, Powerexpo Almaty 2025 Fuarı’nı ziyaret ederek Türk firmalarının standlarını inceledi ve Kazakistan pazarıyla ilgili değerlendirmelerde bulundu.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.
