EKONOMİ – FİNANS

Mahkeme son noktayı koydu! Paranızı Faiziyle Alabilirsiniz

İstanbul Esenyurt'ta 13 bin 350 TL'si çalınan vatandaş açtığı davayı kazandı. Mahkeme, bankanın güvenlik zafiyeti nedeniyle parayı faiziyle ödemesine hükmetti.

İstanbul Esenyurt'ta yaşayan H.D. isimli vatandaş, banka kartı bilgilerinin kötü niyetli kişilerce ele geçirilmesi sonucu mağdur oldu. 13 bin 350 TL tutarında harcama, H.D.'nin bilgisi ve onayı olmaksızın gerçekleştirildi. Tüketici mahkemesine taşınan olayda, bankanın gerekli güvenlik önlemlerini almadığı gerekçesiyle mağdur haklı bulundu ve paranın faiziyle birlikte iadesine karar verildi.

Bilgisi dışında harcama yapıldı

Olay, H.D.'nin kart bilgilerinin başka bir bankanın alt şirketi aracılığıyla ele geçirilmesiyle başladı. Yapılan toplam 13 bin 350 liralık 6 ayrı işlem, kart sahibinin bilgisi dışında gerçekleşti. H.D., zararının karşılanması için önce bankaya ve ilgili şirkete başvurdu ancak olumsuz yanıt aldı. Bunun üzerine hem Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulundu hem de Eyüpsultan Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurdu.

Hakem heyeti görevsizlik verdi, çözüm mahkemeden geldi

Hakem heyeti, dolandırıcılığın tespiti gerektiği gerekçesiyle başvuruyu reddetti. H.D. ise avukatı aracılığıyla konuyu İstanbul 10. Tüketici Mahkemesi'ne taşıdı. Mahkemece görevlendirilen bilirkişi, işlemlerin 3D Secure gibi güvenlik önlemleriyle yapılmadığını ve banka tarafından herhangi bir şifre ya da onay mekanizmasının devreye girmediğini belirtti.

Banka sorumlu tutuldu

Bilirkişi raporuna göre, banka gerekli erişim ve işlem güvenliğini sağlayamadı ve ispat yükümlülüğünü yerine getiremedi. Mahkeme de bu tespit doğrultusunda karar vererek, bankanın güvenlik zafiyeti nedeniyle tüketiciye 13 bin 350 TL'nin 29 Mart 2024'ten itibaren işleyecek yasal faiziyle ödenmesine, ayrıca 3 bin 42 TL'lik yargılama giderinin ve toplamda 1.526 TL'lik mahkeme harcının davalıdan alınmasına hükmetti.

TÜKONFED Başkanı: Tüketiciye emsal niteliğinde karar

Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu da kararı önemli bir emsal olarak değerlendirdi. Ağaoğlu, "Bankalar, tüketiciye ait paraları emanet ederken en üst düzeyde güvenlik önlemlerini almakla yükümlüdür. Mahkemenin verdiği karar bu sorumluluğu net biçimde ortaya koyuyor" dedi.

"Banka mesaj göndermediyse 24 saat kuralı geçerli değil"

Ağaoğlu ayrıca, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu'na atıf yaparak, tüketicinin izni ve bilgisi dışında yapılan işlemlerde bankaların büyük oranda sorumlu olduğunu ifade etti. "Eğer banka herhangi bir SMS ya da onay mesajı göndermediyse, tüketiciye 24 saat içinde bildirme şartı da aranmaz" dedi.

Tüketicilere uyarı

Ağaoğlu, benzer olayların sık yaşandığını hatırlatarak, vatandaşları kart harcamalarını düzenli olarak kontrol etmeleri konusunda uyardı. "İnternet bankacılığı kullanırken dikkatli olunmalı ve olağan dışı bir işlemde hemen banka ile iletişime geçilmelidir" diye konuştu.