ROİSDER, FUEN Eğitim Çalışma Grubu Toplantısına Katıldı

Rodos, İstanköy ve Onikiada Türkleri Kültür ve Dayanışma Derneği (ROİSDER), Yunanistan’ın Gümülcine şehrinde 10-13 Kasım 2025 tarihlerinde düzenlenen FUEN Eğitim Çalışma Grubu 7 yıllık toplantısına katıldı. Toplantıda Rodos ve İstanköy Türklerinin eğitim sorunları ele alındı.

Toplantının Amacı ve Katılımcılar

Toplantı, “Azınlık okul sistemleri, Yunanistan’da Türk azınlık eğitimi ve azınlık tarihi öğretimi” temasıyla gerçekleştirildi. ROİSDER Başkanı Prof. Dr. Mustafa Kaymakçı’nın Yunan makamları tarafından tutuklanması ve giriş yasağı getirilmesi nedeniyle derneği Prof. Dr. Fırat Yaldız temsil etti.

FUEN Başkanı Olivia Schubert video konferans ile toplantıyı selamladı. FUEN Eğitim Çalışma Grubu Koordinatörü Zora Popova ve Avrupa Vatandaşları Girişimi avukatı Thomas Hieber, azınlık hakları ve eğitimdeki sorunlar hakkında sunumlar yaptı.

Rodos ve İstanköy Türklerinin Eğitim Sorunları

Prof. Dr. Fırat Yaldız, sunumunda şunları aktardı:

1947’de Onikiada’nın Yunan yönetimine geçmesiyle Türk-Müslüman vakıflarına ve okullarına özel statü tanındı.

1972’de iki dilli eğitim veren Türk okullarında Türkçe eğitim sonlandırıldı.

Günümüzde adalarda yaklaşık 9.000 Türk yaşıyor; Türkçe miras dil olarak kalırken, resmi dil Yunanca.

Türkçe anadilde eğitimin engellenmesi, Türk kimliğinin zamanla yok edilmesine yönelik bir politika olarak görülüyor.

Batı Trakya’daki Eğitim Sistemi

ABTTF sunumunda, Batı Trakya’daki Türk toplumunun 1923 Lozan Antlaşması ile eğitim özerkliğinin garanti altına alındığı belirtildi. Batı Trakya’daki Türk okulları “özel okul” statüsünde olup toplumun eğitim hakkına hizmet ediyor.

ABTTF’nin verilerine göre

Rodop ilinde nüfusun çoğunluğunu, İskeçe ilinde ise nüfusun yaklaşık yarısını Türkler oluşturmasına rağmen, Rodop’ta sadece bir Türk ortaokulu ve bir Türk lisesi mevcut.

Karşılaştırma: Rodop’ta 14 devlet ortaokulu ve 9 devlet lisesi, İskeçe’de 20 devlet ortaokulu ve 9 devlet lisesi bulunuyor.

Eğitim ve Azınlık Haklarının Önemi

Toplantıda, Türk azınlığın kültürel ve eğitim haklarının korunması, Türkçe eğitimin sürdürülmesi ve azınlık okullarının desteklenmesi gerektiği vurgulandı.